Folklor:
Folkor, negovanje narodne tradicije i očuvanje integriteta svog naroda.
Kroz igru i pesmu, provlače se običaji iz različitih delova naše zemlje.
Vlaških predela, Niša, Mačve, Šumadije, Banata i još mnogih drugih.
Interaktivan hobi, sa dosta putovanja zanimljivih i lepih uspomena.
Dobro društvo, ljubav prema igri i svom narodu, kao i česta putovanja,
su samo neka od obeležja ove vrste umentnosti i hobija.
SRPSKI FOLKLOR I NJEGOV RAZVOJ
Narodno stvaralaštvo se često kod nas izjednačavalo sa pojmom folklora, što
bi bilo njegovo šire značenje, ali i sa pojmom narodna umetnost, što bi bilo
njegovo uže značenje. Izraz folklor, koji je nastao sredinom prošloga veka,
ubrzo se proširio svuda po svetu i odomaćio kako u običnom govoru, tako i u
naučnoj terminologiji. Upotrebu termina folklor predložio je engleski arheolog
William John Thoms u časopisu Atheaneum od 22. avgusta 1846. godine. Termin je
stvoren spajanjem dve engleske reči: folk (narod) i lore (znanje,
mudrost). Ovim se izrazom označava skup pojava u narodnoj duhovnoj kulturi:
običaji, verovanja, znanja, usmena tradicija, sve vrste narodne umetnosti.
Izrazom folklor istovremeno se označava stvaralački tok u narodnoj umetnosti —
neprekidan i veoma živ proces i preživeli ostaci shvatanja i pogleda na svet iz
raznih perioda prošlosti mestimično još uvek živa praksa koja postepeno nestaje,
menja se ili prilagođava novim uslovima života. Zato je folklor istovremeno
istorijska kategorija, faktičko stanje i stvaralački proces. Zbog toga ga je
pogrešno nazivati živom starinom, pošto se na taj način isključuje njegova
društvena uloga u skorijim razdobljima i u sadašnjosti. Ne ulazeći u sve grane
folklora, u ovom će se pregledu napraviti kratak osvrt na narodno umetničko
stvaralaštvo u Srbiji, sa naglaskom na igru i pesmu.
Do oslobođenja od Turaka u Srbiji nije bilo drugog umetničkog stvaralaštva sem
narodnog. To je pre svega bila usmena tradicija: lirska i epska pesma, bajke,
poslovice i drugi književni oblici, zatim vokalna i instrumentalna muzika,
orske, zabavne i viteške igre, narodna likovna umetnost i drugo. Srpska narodna
umetnost živela je sa narodom, ona je proizišla iz njega, pa u sebi nosi više
istine nego umetnosti koje se rađaju po ateljeima i kabinetima. U odnosima
čoveka i njegove okoline, treba tražiti onu dublju harmoniju iz koje je nikla i
razvila se narodna umetnost. Da bi se ona shvatila, nije bila potrebna
predsprema — ona je bila jasna i bliska svima.
Nestankom feudalizma i odlaskom Turaka, seljaštvo postaje oslonac mlade srpske
države, pošto gradskog srpskog stanovništva gotovo da nije ni bilo. Kao
najmnogobrojniji društveni sloj, seljaštvo se u Srbiji izjednačavalo sa pojmom
naroda, pa je i narodno stvaralaštvo pripadalo seoskom stanovništvu. Zato se
seoski folklor i danas naziva izvornim, pošto su se iz njega razvili i još se
razvijaju kasniji oblici. Spoj srpskih tradicionalnih evropskih i orijentalnih
elemenata u varošima se osetio i u stvaralaštvu, nošnji, arhitekturi,
enterijaru, ishrani i drugim kulturnim pojavama. Na podlozi tradicionalnih,
nastajale su gradske igre koje su po stilu i tehnici mirnije, lakše i koje su
bile pralogeđene zatvorenom prostoru a vezane za gradski način odevanja i
kretanja. Ovako stvoren sloj srpskih građanskih igara pripadao je drugom žanru,
kao što je pripadala i gradska pesma i uopšte način života.
Iako je narod u selima bio etnički jedinstven, u narodnom stvaralaštvu su
postojala dva različita kulturna modela, koja su zavisila od načina života i
privređivanja. Drugačije je bilo stvaralaštvo zemljoradnika u ravničarskim
krajevima bližim Savi i Dunavu a drugačije stvaralaštvo stočara u južnim
planinskim krajevima. Njihove igre i muzika se razlikuju, iako obe kategorije
stanovništva pripadaju istome etnosu. Iz zajedničke slovenske baštine Srbi su na
Balkan preneli starije folklorne uzore, gde su se oni mešali sa zatečenima i gde
su se dalje razvijali saglasno novim životnim situacijama. U zonama dodira
agrarnih i stočarskih modela narodnog stvaralaštva rađao se niz prelaznih
varijanti. Dolazilo je do prožimanja i mešanja obe tradicije i stvaranja novih
kulturnih obrazaca, pošto je u tim zonama seljak morao istovremeno da bude
stočar i ratar, pa je u praksi sjedinjavao obe tradicije.
Brojni odnos seoskog i gradskog stanovništva danas se radikalno izmenio u korist
gradskog. Zato se klasični pojam „narod“ više ne odnosi samo na seosko
stanovništvo. Paralelno sa promenom značenja pojma „narod“, menjalo se i narodno
stvaralaštvo. U razvijanju pojedinih njegovih oblika učestvovalo je i
stanovništvo gradova, bilo sasvim novim folklornim oblicima, bilo razradom
izvornih folklornih elemenata, pa se zato danas obraća pažnja na folklor svih
slojeva stanovništva.
Izrazi „narodna igra“ i „narodna pesma“ danas se kod nas prvenstveno
upotrebljavaju kao oznaka za izvorni narodni melos i igru a tek potom za njihove
razvijenije oblike. No, pošto je proces menjanja duhovne kulture usporeniji od
promena u materijalnoj, ne predaje se lako zaboravu starija muzička i orska
baština, pa starija i novija tradicija nastavljaju da žive paralelno.
Anonimnost srpskog
narodnog stvaralaštva je njegovo glavno svojstvo. Tvorac pojedinih dela nije
poznat, niti je on stvarno radi sopstvene umetničke afirmacije. Suština narodnog
stvaralaštva je društvena, zbog toga što ono uvek pripada grupi ličnosti u tom
smislu što je izraz opšteg ukusa, opštih estetskih shvatanja. Izvođač i
stvaralac su se uvek kretali u granicama opštih stilskih pravila. U riznici
kulturnog nasleđa postojali su gotovi modeli koji su služili za ugled. Improvizacija izvođača
imala je važnu ulogu u kolektivnom stvaralačkom procesu narodnog stvaralaštva.
Mnogo se puta ponavljao osnovni motiv ali ne uvek na isti način. Dešavala su se
odstupanja u odnosu na poznato. U tom se razvoju osnovni motiv stalno menjao,
doterivao i uglađivao, razgranavao u nove oblike. Uspele varijante su bile
polazna osnova za nove, pa su se iz pramodela obrazovale čitave generacije.
Obrazovanje varijanata i odnos individualnog i kolektivnog u narodnom
stvaralaštvu otkriva tajnu stvaralaštva, pošto su varijante samo etapni
stadijumi razvitka. Iako rešenje problema kolektivnog i individualnog u narodnom
stvaralaštvu nije jednostavno, može se reći da su u našoj nauci već učinjeni
ozbiljni prilozi. Sinkretičnost je jedna od važnih osobina narodnog
stvaralaštva. Ritam je ona zajednička osnova koja povezuje govor, pesmu, muziku
i igru. Oštra granica između govora i pesme kadkad teško može da se povuče,
pošto se u pojedinim prilikama one sasvim približuju (bajalice, tužbalice itd.).
Narodna pesma je umetnička celina koja je složena iz teksta i melodije. Usled
razvoja jezika, nastali su različiti oblici u metrici a naročito u ritmičkim
shemama. Govorna intonacija je služila kao osnova za stvaranje narodne pesme.
U srpskoj narodnoj muzici preovlađuju pravilni, uglavnom dvočetvrtinski taktovi.
Prema akustičkim izvorima, srpska narodna muzika se deli na vokalnu,
vokalno-instrumentalnu i instrumentalnu. Kao najstarija, vokalna muzika je
naučno najzanimljivija, vokalno-instrumentalna nalazi svoju primenu u
epsko-poetskoj kategoriji, dok se čisto instrumentalna muzika upotrebljava
poglavito kao pratnja narodnih igara, ma da se praktikovala i nezavisno od njih.
Vokalna muzika sa malim ambitusom preovlađivala je u planinskim krajevima. Ona
se često nije mogla zabeležiti postojećim notnim sistemom. Epske pesme su se
najčešće pevale uz gusle, veoma stari slovenski instrument, dok se najviše
igralo uz pratnju pesme, gajdi ili svirale. Dvojnice su pastirski ili putnički
instrument a orkestarsko muziciranje u Srbiji je sasvim skorog datuma.
Tipičan oblik srpskog narodnog igranja je igranje u kolu. To je lanac međusobno
povezanih igrača koji se kreće po kružnoj a ređe po krivudavoj liniji. Posle
kola javlja se lesa — lanac igrača postavljenih u pravoj liniji ili u dve
naspramne vrste sa pravcem kretanja levo i desno, napred i nazad. Solo igranje
ili igranje u parovima retkost je u središnim delovima Srbije. Javlja se
uglavnom u obrednim igrama (dodole, lazarice, kraljice). Te su igre veoma stare
i trag su paganskih obreda za plodnost, kišu ili su trag starinskih obreda sa
igrom povodom rođenja, inicijacije, svadbe ili smrti.
U igrama i pesmama ogledaju se iskustva i ukus mnogih pokoljenja. U predelima
dodira kulturnih područja zanimljiv je proces uzajamnih uticaja i ujednačavanja
muzičkih i igračkih obrazaca, pri čemu je područje središne Srbije imalo
značajnu ulogu. Polazeći odatle, pojedine pesme i igre postajale su opšta
svojina.
Ovde treba istaći jednu pojavu koja je znatno uticala na svestranije upoznavanje
i oživljavanje muzičke i orske tradicije. Ta je pojava uticala i na međusobnu
razmenu folklora. Podsticaj su dale smotre i festivali izvornog folklora užih
ili širih regiona. U pripremama za te festivale amaterske grupe i pojedinci
trebalo je da naprave izbor najvrednijih primera narodnog stvaralaštva svoga
kraja. U slučaju da to ne učine, bez obzira na izvođačke kvalitete, gubili bi
priliku da odu na selekciju višeg ranga, koja bi ih odvela dalje — ka vrhunskim
festivalima. Ovakav sistem podstakao je traganje, iznalaženje i reafirmaciju
najvrednijih primera lokalnog melosa i igara. To je bilo korisno i za nauku,
pošto su otvorene mogućnosti za stvaranje potpunijih zbirki i antalogija
narodnih melodija i igara, nego kada je taj rad bio prepušten traganjima
pojedinaca. Nauka je to i vratila narodu, pošto su zapisi i analize izvornog
folklora poslužili za dalje korišćenje i obradu.
Smotre izvornog folklora u Srbiji nemaju dugu tradiciju. Pred rat su bile dve
takve priredbe, 1938. i 1939. godine na tadašnjem Beogradskom sajmu. Po ratu je
naglo poraslo interesovanje za sakupljanje i negovanje izvornog folklora pošto
je okretanje sopstvenim izvorima bilo temelj renesanse našeg narodnog
stvaralaštva. Prvi festival jugoslovenskog izvornog folklora priređen je u
Opatiji 1951. godine. Radi evidentiranja raspoloživog materijala i radi preprema
za Opatiju, u Srbiji je organizovano 10 zonskih festivala, koji su izneli na
videlo veoma bogat fond narodnih igara i pesama. Ta se tradicija očuvala i do
danas, pa svakoga leta na Sabor narodnog stvaralaštva Srbije (u Leskovcu do
1980. godine a dalje u Aleksandrovcu) dolaze odabrani primeri izvornog folklora.
Postoji i niz stalnih festivala regionalnog karaktera (Homoljski motivi,
Crnorečje u pesmi i igri, Dragačevska truba i drugi). Susreti sela Srbije, pored
drugih takmičarskih kategorija, sadrže i takmičenja u folkloru.
Izvorni folklor se dosta neguje i u gradovima. Tamo su pojedini folklorni
elementi često bili inspiracija stvaralaštva individualnih umetnika —
kompozitora ili koreografa. Negovanje, reprodukcija i obrada folklora postali su
predmet interesovanja mnogih amatera ili profesionalnih institucija. Kada se zna
da se kod nas folklor neguje i u izvornom obliku, u našoj se savremenosti našla
ravnoteža između negovanja izvornog folklora i njegove umetničke obrade i
interpretacije.
Stilizacija i obrada folklora su dela umetnika u kojima se igre i pesme
udaljavaju od svojih izvornih oblika ali zadržavaju bitna stilska obeležja
pomoću kojih mogu da se nepogrešivo identifikuju. Ta stilska obeležja se
ogledaju u izvesnom broju karakterističnih elemenata koji daju kolorit folkloru
pojedinih krajeva. Takvi se elementi prilikom obrade naročito podvlače i
doziraju, pošto bi njihovim izostavljanjem ili prenaglašavanjem, folklor izgubio
svoja autentična obeležja i postao nešto sasvim drugo. Zato umetnik, pored
talenta koji se podrazumeva, mora temeljno da poznaje suštinu i osnovne
karakteristike izvornih folklornih motiva, da uoči sve bitne stilske elemente,
kako bi mogao da ih uspešno koristi pri razradi.
K o l o. – Kolo je kod nas najrasprostranjeniji i najomiljeniji oblik igre.
Kolo je takav oblik u kome učestvuje neograničen broj igrača koji igraju svi
zajedno i koji su međusobno povezani u jednom nizu. Kolo se kreće redovno po
kružnoj a ređe po spiralnoj ili zmijastoj liniji. Kolo se može igrati u
zatvorenom krugu, što je slučaj kada se ne zna gde je početak a gde kraj kola.
Zatvoreno kolo raoprostranjeno je u Slavoniji, Crnoj Gori, Lici, Dalmatinskom
zagorju i Vojvodini. U Crnoj Gori postoji zanimljiv oblik zatvorenog kola. To je
„kolo na kolu“. Tragova toga kola ima i po Srbiji (istočna Srbija i Stari Vlah).
Kod ovog oblika igre igrači donjeg kola nose na ramenima igrače gornjeg kola
Češći oblik igre je otvoreno kolo. Tu su igrači međusobno povezani isto kao i
kod zatvorenog kola, samo što je lanac na jednom mestu prekinut, tako da se zna
gde je početak a gde kraj kola. Igrač na početku zove se kolovođa a igrač na
kraju kola kec. Ovo su danas najuobičajeniji izrazi kojima se nazivaju ti igrači
ali ovih izraza ima mnoštvo. Obojica ovih igrača imaju u kolu naročitu ulogu i
biraju se među najboljim igračima. Oni su glavni igrači i diktiraju ostalim
igračima i sviračima tempo igre, figure i sl. Kolovođa je glavna ličnost u kolu
i od njegove igre umnogome zavisi kako će kolo igrati. On upravlja kolom bilo
ličnim primerom, što prihvataju ostali igrači, bilo glasnom komandom, naročitim
znacima ili na koji drugi način. Muzički pratioci takođe paze na njegove znake,
pa prema njima ubrzavaju ili usporavaju tempo. Ima slučajeva kada su kolovođa i
kec u naročitom uzajamnom odnosu. Uzajamni odnos kolovođe i keca može se
ogledati i u naizmeničnom izvođenju figura. U ovom slučaju, dok kolovođa izvodi
figure i skokove, kec igra kao i ostali igrači. Čim on prestane, igru preuzima
kec a kolovođa igra sa ostalim igračima. Kod nekih naših igara, naročito
svadbarskih, unapred se zna ko će od učesnika svadbe povesti koje kolo.